Action, Drama, Gangster, Thriller

Visa synopsis

För några få dollar mer

MovieZine RatingMovieZine RatingMovieZine RatingMovieZine RatingMovieZine Rating

Recension av Alexander Dunerfors
(alexander@moviezine.se)

Än finns det några överraskningar kvar i den här säcken, när den nu ska knytas ihop. Film nummer tre om undre världens lycksökare är dessutom minst lika snygg som föregångarna. Men historien håller inte samma fokus, handlingen spretar och speltiden på dryga två timmar är nog lite väl generös.

Det på förhand omtalade värdetransportrånet är med rätta filmens stora snackis. Filmat i en enda lång tagning är det en pulshöjare av klass. Annars känns den stora finalen, kronologiskt sett något år efter "Snabba Cash II", dessvärre framstressad på sina ställen. Är det för att Hollywood varit så snabba med att plocka upp varje skådespelare till mer välbetalda roller?

Kvar finns iallafall Jorge (Matias Varela) och Radovan (Dejan Cukic). Den ene är den självsäkre smågangstern som tillsammans med ett gäng ljusskygga kumpaner planerar en fet sista stöt. Hemma väntar flickvännen, och drömmarna om ett lyxliv långt bort. Bland palmer och sol ska han bygga sig ett hotell och göra barn. Den andre är Stockholms egen Don Corleone, maffiafamiljens överhuvud som hamnat under dödshot. Om inte det räckte så är dottern gnällig, och en infiltratör har nästlat sig in i hans närhet. Jorge och Radovan tar över denna gång som huvudkaraktärer. Frågan är vem som är en lyckligare man, han som vill ha allt eller han som redan har det?

Tre oväntade regissörer har tacklat varsin film i serien, alltid med ett fullt godkänt resultat även om filmerna skiljt sig mycket åt temamässigt. Sist handlade det om familjeband, nu ställer Jens Jonsson ("Pingpongkingen") kärleksrelationer i fokus. Den mellan Jorge och Nadja, som båda vill komma ifrån den kriminella världen, och den mellan polisen Martin (Martin Wallström) och maffiadottern Natalie (Malin Buska) som dras allt längre in i den.

Det finns alltså några nya ansikten att lära känna, på gott och ont (mest ont). För när vissa gamla bekanta sover bland fiskarna sedan den våldsammare "Snabba Cash II", är det nu inte helt självklart vad som står för spel för våra nytillkomna, eller varför man ska bry sig om deras öden.

Styrkan med de här filmerna (och Jens Lapidus böcker som de bygger på) har alltid varit att de ger en eggande inblick in i en verklighetstrogen svensk gangstervärld. De handlar om vardagen för de grovt kriminella, de ger dem ett ansikte och mänskliga drag som vi alla kan känna igen oss i. Samtidigt var de två första filmerna, i regi av Daniel Espinosa och Babak Najafi, mycket bättre på det där: att presentera starka dilemman, och dra fram mörka konsekvenser av karaktärernas handlande. Här hade jag hoppats på mer av Jonsson, han känns inte helt hemma i att blanda in engagerande drama i en stor actionthriller.

Och vid sidan av ovan nämnda rån är de få actionscenerna av standardmått, sällan roligare än i valfri Johan Falk-film. Men det finns andra oväntade vändningar som gör den sevärd, speciellt om du engagerar dig i de här typerna från starten. Det är också en snygg actionthriller, något annat trodde vi väl inte. Vi kastas mellan skitiga lagerlokaler och lyxiga maffiaherrgårdar, Los Angeles porrklubbar och Mexikos ökenlandskap. "Snabba Cash - Livet deluxe" lever upp till sitt namn som en lyxig, påkostad film. "Osvensk" om man gillar det ordet.

Joel Kinnaman dyker pliktskyldigt upp för några minuters speltid. Frågan om JW:s systers försvinnande (hyfsat stort i första boken) har sparats till sista filmen, bara för att slarvas bort - kanske på grund av skådespelarens åtaganden i mer intressanta, internationella produktioner. Det fanns definitivt potential till något bättre, och det kan sägas om mycket i den här avslutande filmen, även om de allra sista scenerna med karaktärer vi följt i några år nu lämnar mig nöjd. "Livet deluxe" funkar bra som en fristående film, om än svagare än de två första, men framför allt ger den ett tillfredsställande avslut på Sveriges genom tiderna hårdaste trilogi.

Gillar du denna film?
Poster Snabba cash – Livet deluxe (2013)

MovieZines läsare tycker