Thriller

Visa synopsis

Våt dröm för "24"-fans

MovieZine RatingMovieZine RatingMovieZine RatingMovieZine RatingMovieZine Rating

Recension av Johan Lindström
(johan@moviezine.se)

Har tv-serien ”24” redan blivit långfilm? Nej, så är inte fallet trots att det onekligen ger sådana vibbar. Fotot, musiken, hotet mot Amerikas president och inte minst Jack Bau… förlåt, Kiefer Sutherland i en film som filmbolaget Fox producerar. Var man har hittat sin inspiration är ingen hemlighet då hela projektet känns som kraftig uppvärmning inför den planerade långfilmen av just ”24”, men med det inget ont menat.

Pete Garrison (Michael Douglas) har under större delen av sin karriär jobbat för Secret Service där hans uppgift är att skydda den amerikanske presidenten. Han tar sin uppgift på största allvar och är en legend i sitt sammanhang då han en gång räddade president Reagan. Men tiderna har förändrats och hoten mot den Amerikas ledare idag är betydligt fler och allvarligare så det är noga planering och försiktighet som går i första hand. Men trots försiktighet så lurar farorna runt hörnet och snart blir Secret Service varse om att någon på insidan arbetar mot presidenten i en komplott att mörda honom. Någon är hotet inifrån och alla bevis pekar mot att Pete är inblandad.

”Hotet inifrån” vinner på sin enkelhet, för där det i dagens filmklimat handlar om att bjuda på den perfekta överraskningen vid slutscenen är det skönt att bara kunna koppla av och bli erbjuden raka puckar. Den bjuder inte på något nytt i sin genre men den bjuder på spänning på en nivå som på det hela taget faktiskt är väldigt bra.

Handlingen är något trevande till en början och det tar en stund innan den får upp farten, men när halva speltiden passerat har den fått upp ett högt tempo som den inte släpper taget för resten av filmen. ”Hotet inifrån” är en sådan film där vi får följa hur huvudkaraktären är felaktigt anklagad och som på egen väg försöker lösa problemen trots att han är jagad av både den ”goda” och ”onda” sidan. Något daterat kan tyckas men precis som jag nämnde innan så är det just att den inte försöker vara så förbannat smart som gör att det blir underhållande. Man får vad man förväntar sig av den här typen av thriller och med Douglas i huvudrollen höjer den sig något ur mängden.

Precis som sin inspirationskälla är ”Hotet inifrån” många gånger på gränsen till att kännas för mycket i vissa situationer, inte minst när Pete blir teknisk värre på egen hand, men på något sätt hör det till den här typen av film. Eller rättare sagt, man köper det för att filmmakarna lagt det på en nivå i övrigt att det inte irriterar så mycket. Och hur konstigt det än låter så krävs det en del talang och arbete för att nå den nivån, så jag är återigen imponerad av den enkla skildringen av något högst otrovärdigt och hur det i slutändan fungerar.

Förutom att Michael Douglas precis som brukligt sköter sig klanderfritt i huvudrollen är även Kiefer Sutherland kul att skåda som någons sorts flirt till sin paradroll som Jack Bauer. ”Desperate Housewives” kortaste medlem Eva Longoria spelar agent vid sidan av Sutherland och hon tillför absolut ingenting för filmen, förutom att hon är väldigt vacker och på något sätt kommer hon undan med det - det känns fel men man bryr sig inte för man drunknar i hennes skönhet. Ett billigt knep som sällan fungerar, men i Longorias fall är det ett undantag.

För alla ”24”-fans är det här som en våt dröm i väntan på seriens egna långfilm. För alla andra är det här en ”Jagad” årsmodell 2006 och i thrillerväg är det med rätt handlag fullt tillräckligt. Precis som i ”Hotet inifrån”.

Gillar du denna film?
Poster Hotet inifrån (2006)

MovieZines läsare tycker

(2,54/5)

Baserat på 185 betyg

Är du peppad för denna film?

Bara 1 är peppad!

Filmfakta

• Originaltitel:The Sentinel
  • Biopremiär: 1 september 2006
  • Språk:Engelska
  • Ålder:Från 11 år
  • Distributör:20th Century Fox
  • Länkar:Officiell hemsida, IMDB

Regissör

Medverkande

Andra recensioner

• “Tv-serierna ”Vita Huset” och ”24” möts i stiligt filmad människojakt utan större djup men med gediget underhållningsvärde.„Andrea Reuter - Metro
  • “Douglas första riktiga huvudroll på sex år är ingen storstilad come back, hur mycket han än spänner käkarna. Påminner mest om ett halvdant avsnitt av thrillerserien ”24”.„Jan-Olov Andersson - Aftonbladet
  • “stundtals är den småintressant. Fast när plotholes, omotiverat dåligt skådespelande och en allmän kunde-inte-bry-mig-mindre attityd är vad man känner, är det rätt onödigt att slänga ut 90~ kronor på den här smörjan.„Nikolai Schnackenburg - Cine.se