Collateral 2004

Action Drama Thriller
USA
120 MIN
Engelska
Collateral poster

Synopsis

Max kör taxi i Los Angeles, något han gjort i tolv år. Han har planer på att starta eget, men det händer aldrig. Han drömmer sig bort till en paradisö när arbetet blir för mycket. En natt kommer Vincent och sätter sig i taxin. Vincent är en lönnmördare. Max tvingas nu av Vincent att köra honom till fem platser.
Ditt betyg
3.4 av 960 användare
Logga in för att se betyg av de du följer

Info

Originaltitel
Collateral
Biopremiär
22 oktober 2004
DVD-premiär
16 mars 2005
Språk
Engelska
Land
USA
Distributör
United International Pictures
Åldersgräns
15 år
Längd

Recensent

Christoffer Andersson

1 januari 2008 | 00:00

En natt i Los Angeles

Termen statssymfoni härstammar från Walter Ruttmanns ”Berlin: Die Sinfonie der Großstadt” och innefattar filmer där staden står i fokus.

Bäst blir det förstås när det finns en balans mellan staden och människorna i den, som i ”Manhattan” och ”Lost In Translation”. En balans ”Collateral” saknar men det gryniga DV-fotot är så förtrollande och miljöerna så fascinerande att man ibland vill att skådespelarna ska, som en simmare vid namn Kay en gång gjorde, försvinna ur bild.

Förstår de inte att de bara är statister när Michael Mann, efter några alldeles för långa biografier, äntligen har gjort ännu en av sina existentialistiska, neondränkta statssymfonier med ett ord i titeln? Där slutar tyvärr likheterna med gamla favoriter som ”Thief” och ”Heat”. När han borde filmatisera de resterande böckerna i James Ellroys Los Angeles-kvartett arbetar han istället efter ett ganska simpelt ”high concept”-manus den här gången. Yrkesmördaren Tom Cruise ska mörda fem personer under en natt i Los Angeles, taxichauffören Jamie Foxx ska köra honom.

Kan inte låta bli att tycka att det är något väl gimmickartat över Manns val av skådespelare. ”Heat” såldes som mötet mellan Al Pacino och Robert De Niro, Russell Crowe och Will Smith gjorde dramatiska viktökningar inför ”The Insider” respektive ”Ali” och belönades som traditionen bjuder med Oscarsnomineringar. I ”Collateral” vandrar Tom Cruise runt i grått hår utan annan personregi än att inte visa tänderna när han pratar. Det ger honom en varglik framtoning och eftersom tre vargar vid ett tillfälle korsar taxins väg kan ni räkna med att DN-folket kommer se sig tvingade att använda minst halva recensionsutrymmet till utvikningar om ”den urbana djungeln” och ”människan som rovdjur”. Om inte lovar jag att själv skriva något i ämnet. Men det är ett fint litet ögonblick.

”Collateral” är uppbyggd kring två överraskningar. Den första kommer när en död man faller ned på Foxx taxi och det visar sig att Cruise kallas Vincent men stavas trubbel. Något som avslöjas i varje intervju och varje trailer. Den andra är så osannolik att jag har god lust att sätta mig på ett plan till Los Angeles och knacka på hemma hos manusförfattaren Stuart Beattie. Men han skulle troligtvis bara påpeka vilket lustigt sammanträffande det är att jag sett filmen och nu håller en pistol mot hans huvud. Efter den andra överraskningen urartar filmen i en massa oinspirerat springande och skjutande för att sedan räddas av årets kanske bästa slutreplik. När jag lämnar biografen känner jag mig som ett pussel i en påse.

| 1 januari 2008 00:00 |
Skriv din recension
Vad tyckte du?
Användarrecensioner (1)
3
Jag var glatt överraskad av kända ansikten dök upp som Jamie Foxx, Tom Cruise och Mark Ruffalo och jag har inte tittat på rollistan förrän halva filmen och storyn öppnade mitt intresse av att se filmen. Efter jag har sett den så tyckte jag att den var bra men känslan av att jag kommer bara se den en gång, för filmen går tanken att öka spänningen att Vincent (Tom Cruise) var en yrkesmördare som anställs att mörda vittnen medan han håller taxichauffören Max (Jamie Foxx) fångatagen och tvingar honom att köra honom till olika platser. När jag såg Jamie Foxx i första scenen visste jag redan då att filmen kommer vara bra för han är en av världens bästa skådespelare! Men eftersom filmen har känslan att den gav once in a lifetime-känsla så ger jag den en trea :)
Läs mer
Andra kritiker
Det finns inga andra kritiker ännu