Film

Mats Karlsson

23 december 2013 | 20:01

Hannes Holm: "Jag var beredd på dålig kritik"

Den hårt kritiserade regissören berättar om bemötandet av "Sune i Grekland- All inclusive" och att han lämnar över registolen till nästa film, "Sune i fjällen".

Hannes Holm gick ifrån kritikersuccén "Himlen är oskyldigt blå" till att göra den bredare filmen "Sune i Grekland - All inclusive" som blev rejält sågad i pressen. Nu är han åter redo att bemöta kritikerna med nästa film om Sune, "Sune på bilsemester".

Holm berättar för MovieZine varför han reagerade så starkt på den sura kritiken och hur hans inblandning i den tredje Sune-filmen ser ut.

Var du helt oförberedd på kritikerstormen med förra filmen "Sune i Grekland - All inclusive"?

- Jag var beredd på dålig kritik, men inte den massiva dåliga kritiken. Därför reagerade jag för första gången i mitt liv (krönika på MovieZine), jag har aldrig gjort det förut. Jag reagerade på olika ord i kritiken som jag inte fattade, hafsverk och dåligt skådespeleri. Jag ifrågasätter kritiker som recenserar husmanskost utefter det franska köket. Hade jag supit skallen av mig på Rhodos med förra filmen, då skulle jag ha förstått kritiken.

Nu har nästa film "Sune på bilsemester" redan biopremiär. Hur lyckades du göra en film på mindre än ett år?

- Svaret är två ord, hårt arbete. Där finns ingen magi. Det är att spotta i nävarna och en fokusering och koncentration på det man gör. Sedan tror jag att det är bra att man har gjort ett gäng filmer innan. Man har lärt att sålla bort blindskär och återvändsgränder. När man står på inspelningsplatsen 15.30 man aldrig får komma tillbaka till och har inte hunnit få med sig de bilder man har velat, då lär man sig som regissör att välja ut det viktigaste. Man har också i bakhuvudet att det viktigaste av allt är att de som ser den här filmen inte ska känna att den är gjord på så kort tid. Sedan var skådespelarna redan uppvärmda.

När bestämde ni att ni skulle göra fler filmer om Sune?

- Vi tänkte att vi gör en film först och ser hur den går. Många andra gör ju paketlösningar, så varför kunde inte vi göra det, tänkte jag. Att vi stressade fram tvåan på så kort tid beror på att de här underbara små barnen växer. Även om den här blir en kommersiell succé finns det ändå ett stopp, Gud stoppar en. Det är kul att det inte är någon filmbolagsdirektör som bestämmer det.

Hur går arbetet med tredje filmen, "Sune i fjällen"?

- Jag sitter redan och skriver på manuset, fast jag kommer inte att regissera. Fördelen är när man byter ut en huvudfunktion så skärper alla till sig. De gjorde det med "Snabba Cash", där det var en ny regissör för varje film. Det är ett sätt att göra bättre film, med att byta ut regissörerna. Fast jag kommer vara med i projektet ändå. Det är så man gör i USA, där många regissörer blir producenter. Vem nya regissören blir avslöjas i mellandagarna.

"Sune på bilsemester" får biopremiär på juldagen.

| 23 december 2013 20:01 |